Carrière

Wat is e-mailmarketing? 3 tips voor betere prestaties

E-mailmarketing is een marketingmethode om op een directe manier in contact te blijven met je doelgroep. Deze methode is zeer doelgericht, kostenefficiënt en voor meerdere doeleinden inzetbaar. Je kunt via e-mailmarketing bijvoorbeeld producten promoten, je naamsbekendheid vergroten of werken aan je klantrelaties. Via een e-mail kun je direct in contact komen met je doelgroep en om het meeste uit deze communicatie te halen is het belangrijk om niet zomaar een nieuwsbrief te sturen. Voor de beste prestatie is het handig om een strategie te hanteren, die ervoor zorgt dat je doelen behaald worden. In dit artikel kun je daarom drie tips voor betere prestaties met e-mailmarketing ontdekken.

Wat is e-mailmarketing? 3 tips voor betere prestaties
© Pexels.com

1. Segmenteer je mailinglijst

Niet elke ontvanger van je e-mails heeft dezelfde interesses en behoeften, waardoor niet elke e-mail van toepassing is op de betreffende ontvanger. Je kunt je mailinglijst opdelen in verschillende segmenten en het voordeel hiervan is dat je een stuk gerichter kunt communiceren. Op deze manier is de kans groter dat ontvangers de mail lezen, aangezien de mails beter bij hun voorkeuren aansluiten en hierdoor meer betrokken raken. Er zijn verschillende bedrijven die hiervoor goede software hebben, waaronder Flexmail. Een nieuwsbrief maken met Flexmail gaat zeer eenvoudig en dankzij de segmentatietool kun je flexibel te werk gaan.

2. Schrijf sterke ontwerpregels

Het eerste wat je lezer ziet, is de ontwerpregel. Op basis van deze regel bepaalt een lezer vaak of de volledige mail gelezen wordt. Een sterke ontwerpregel is daarom essentieel. Om een goede start van de e-mail te maken, is het belangrijk dat de ontwerpregel direct, prikkelend en aantrekkelijk is. Wees meteen duidelijk en zorg dat je de nieuwsgierigheid van de lezer direct te pakken hebt. Ook is het verstandig om het begin van de e-mail kort en bondig te houden. Om erachter te komen welke strategieën het beste werken, is het verstandig om te experimenteren met deze marketingmethode en verschillende variaties van de e-mails te versturen, zodat je kunt zien welke strategie het beste past bij de doelgroep.

Wat is e-mailmarketing? 3 tips voor betere prestaties
© Pexels.com

3. Optimaliseer voor smartphones

De meeste mensen weten het juiste antwoord niet op de vraag: wat is e-mailmarketing? Vaak wordt er bij deze vorm van marketing alleen gekeken naar de e-mails die via een desktop geopend worden, maar dit is een ouderwetse gedachte. Tegenwoordig wordt de helft van alle e-mails op een smartphone geopend, waardoor het belangrijk is dat de e-mail ook voor smartphones geoptimaliseerd is. Om mobielvriendelijke e-mails te versturen, is het handig dat deze digitale brieven ook op kleinere schermen goed leesbaar zijn. Vermijd daarom kleine lettertypes. Daarnaast is het verstandig om korte en bondige call-to-actions te plaatsen. Door aandacht te besteden aan een mobielvriendelijke mail, kun je de gebruikservaring verbeteren en je conversies verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *