Fit & Gezond

Help! Ik heb slaapproblemen.

Wakker schieten tijdens de nacht. Schaapjes tellen tot die erbij neervallen. Het idee krijgen dat je lichaam in een oven verandert. Het zweet maakt je nachtkledij klam. Eerst steek je het op stress op het werk. Daarna krijgen de zwoele zomertemperaturen de schuld. Tot het je daagt. Je hebt de verhalen van andere vrouwen gehoord. Je geloofde ze niet, maar nu moet je er zelf aan geloven.
Je bent in de menopauze aangekomen.

© Pexels.com

Wat is het nu?

De menopauze is een natuurlijk proces. De menstruele cyclus stopt en je komt in je onvruchtbare periode. Er zijn drie fases:
De perimenopauze is de fase tussen je vruchtbare periode en het volledig uitblijven van je menstruatie.
De menopauze is de periode vanaf je laatste menstruatie. Als je niet meer hebt gemenstrueerd gedurende twaalf opeenvolgende maanden, ben je officieel in de menopauze beland.
Daarna treedt de fase van postmenopauze op.

Hoe ontstaan dan die klachten?

Vanaf de perimenopauze verandert je hormoonhuishouding. Oestrogeen en progesteron worden niet meer aangemaakt. Dit heeft een grote impact op de lichamelijke temperatuurregeling, je gemoedstoestand en organen.

En aan welke klachten kan ik me verwachten?

De meest voorkomende klachten zijn de slaapproblemen en de ‘opvliegers’ (het gevoel dat je lichaam plots in een hete oven verandert). Vermoeidheid en gemoedsproblemen zoals depressieve gevoelens, concentratieproblemen, angsten, brain fog, vergeetachtigheid… behalen een goede tweede plaats. En dan zijn er nog verschillende andere klachten zoals gewrichtspijnen, hoofdpijn, slapeloosheid overgang, verminderd libido,…
Iedere vrouw heeft haar eigen klachten, maar niet iedere vrouw heeft er evenveel last van.

Hoe pak ik dit nu aan?

Een goede nachtrust is belangrijk. Het voorkomt dat je uitgeput geraakt en je minder last hebt van kleine ongemakken. Daarom is een vaste slaaproutine noodzakelijk. Ga steeds rond hetzelfde tijdstip naar je bed en sta rond hetzelfde tijdstip op.
Eet een lichte maaltijd enkele uren voor het slapengaan. Drink een kopje kamillethee zodat je relaxt kan gaan slapen. Vermijd nicotine, alcohol of cafeïne. Zet tijdig die computer en mobiele telefoon af ’s avonds.
De opvliegers tijdens je nachtrust kan je aanpakken door op je voeding te letten. Vermijd pikante voeding. Dit helpt ook tegen je opvliegers tijdens de dag.
Vermijd een dikke pyjama en zware dekens en zorg dat de slaapkamer niet te warm is.

© Pexels.com

Wat kan ik overdag doen?

Zorg dat je voldoende beweegt, ook al voel je je moe overdag. Beweging is niet alleen goed voor je lichaam. Je geest vaart er ook bij. Een kleine wandeling tijdens je lunchpauze houdt je gewrichten soepel en maakt je hoofd leeg. Tijdens het weekend kan je langere wandelingen maken of een leuke sport beoefenen.
Relax door yoga of start met het mediteren.
Let op je voeding. Tijdens de menopauze komen vrouwen in gewicht bij. Dit kan slaapproblemen zoals snurken of slaapapneu ontwikkelen. Kies voor kleine gezonde maaltijden die voldoende natuurlijke vitaminen en mineralen bevatten.

En besef dat de menopauze geen ziekte is. Omarm deze fase van je vrouwelijkheid!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *